mandag 14. januar 2013

Heklede putetrekk

Det begynner å bli vår i stuen her. Er så kjekt med friske farger, selv om det fortsatt er frost  og minusgrader ute er det vel lov å håpe på sol og sommer ;)
Jeg har sett litt etter nye putetrekk i det siste men har ikke funnet noe jeg liker. Så var jeg og surfet på nettet og kikket på forskjellige heklede firkanter og fant noen kjempefine som jeg tenkte hadde gjort seg bra på puter.

Slik ble mine 2 puter :

her har jeg brukt heklenål nr 4 og restegarn :)

Til den første puten min laget jeg noen blomster til å ha i midten og rundt puten 

 Oppskrift på blomstene :

forkortelser :
lm - luftmasker
kjm - kjedemasker
st - stav


1. legg opp 4 lm, 1 kjm i 1 lm
2. 4 lm, (1st, 1 lm,) i ring 7 ganger, kjm i 3 lm av de begynnende 4 lm
3. (ha evt ny farge) begynn i et av mellomrommene, 3 lm, (ta et kast på nålen, 
før nålen inn i mellomrommet du har 3 lm i, hent et nytt kast og dra gjennom mellomrommet, ta et nytt kast og dra dette gjennom 2 kast som er på heklenålen) gjør dette en gang til så du har 3 kast på nålen, ta et kast til og trekk gjennom alle kastene,
2 lm, ((ta et kast på nålen, før nålen inn i neste mellomrom, hent et nytt kast og dra dett ut fra mellomrommet, ta et nytt kast og dra dette gjennom 2 kast som er på heklenålen) gjør dette 2 ganget til så det er 4 kast på nålen ta et nytt kast å dra igjennom alle,)2 lm,) 6 ganger til, avslutt med kjm i 3 lm av de begynnende 3 lm,
 4. (evt ny farge) begynn i ett av mellomrommene, 3 lm, 2 st i samme mellomrom, 2 lm, ( 3 st, 3 lm, 3 st, i neste mellomrom, 2 lm, 3 st i neste mellomrom, 2 lm) 2 ganger til, 3 st, 3 lm, 3 st i siste mellomrom, 2 lm, avslutt med kjm i 3 lm av de begynnende 3 lm.








jeg heklet sammen 4 stk i midten og fortsatte rundt som en oldemorsrute i 6 omganger. deretter heklet jeg fast flere blomster firkanter rundt og avsluttet med en omgang oldemorsruter





 Slik ble den tilslutt.
Med en stor heklet oldemorsrute bak.



Den neste puten fant jeg oppskrift på Ravelry som er en fantastisk plass for alle som liker å strikke og hekle :) 

 Denne oppskriften fant jeg her

Og denne fant jeg her

 Slik ble baksiden avden andre puten


Og her er begge putene, prinsessa har allerede lagt krav på den rosa :P


3 kommentarer:

Husk og velg profil ;)